A Kút

A kútról elsősorban nem a töltőállomás jut eszembe, hanem az éltető vízforrás. Gyakran Élő Víznek is nevezem.


Volt idő amikor falun minden portán volt ásott kút, mára ezek sajnos értéküket veszítették. Apropó "értékvesztés", van egy ilyen című festményem...akik kevésbé ismernek, festek is, galériám megtekinthető a www.siposgaléria.hu -n. Ez volt a reklám helye :-) Szóval van egy képem ezen a néven és szerintem beszédes, a kép elmond mindent.

 

Ez a kút fent van a mihályfai hegyen, megindító, de inspiráló látvány is egyben. Bár nem kell messzire menni, hasonlóak vannak szép számmal minden faluban. Ezek a régi kerekes kutak sajnos már a kutyának se kellenek. Az "új" tisztított, szűrt víz vezetéken jön, nagyanyáink régi kútját meg "ott egye meg a fene". Talán ez a fejlődéssel járó törvényszerűség. Nekem ilyen áron nem kell a fejlődés! Az enyémet (felső kép) én tisztítottam ki, kötélen másztam le (-a 4 m-es létrám rövidnek bizonyult a 9 m-es mélységhez-) , az öcsém húzta fel a kb. 2 m vastagságú ....mindent. Volt közte 2 beleszakadt kút vödör, eső csatorna, sok tégla, törmelék, stb.
Bár az igazsághoz hozzátartozik, hogy gyerekfejjel ezekből sokat mi hánytunk bele a bátyámmal, mert tök jó volt hallani ahogy óriásit csobban  a féltégla...De most tiszta a fenék, és amíg van két kezem és Isten is erőt ad, addig úgy tekerem fel a vizet.


Néhány helyen használják még ezeket a kutakat, de szinte csak búvár szivattyúval, ezzel elveszett az élmény ..mondhatná valaki - Meglátom, mekkora élmény lesz neked öreg fejjel kézzel tekerni fel a vizet! - Megdöbbentő az, hogy magamon kívül két embert ismerek, akik kézzel húzzák a vizet. Egyiküket sajnos csak ismertem mert tavaly halt meg 80 fölött, a másik a szomszédom 70 fölött valahol. Ennyit az öreg kori gyengeségről. A fiataloknak viszont van búvár a kútjukban. De legalább használják a vizet. 
Nem minősítem azokat akik például pöce gödörnek használják őseink kútjait. -"Minek ástam vóna új gödröt, ott a kut !" -ezt idéztem, de nem mondom meg kitől, még a végén neki állna feljebb, mit pofázok bele.
Bárcsak ne lenne igaza azoknak a szakértőknek akik mindenféle felméréseket végeznek globálisan fogyóban lévő édesvíz készleteinkről. Némelyek háborúkat vizionálnak a vízért, így a túlélésért, és sok helyen, főleg a forró övi országokban már porciózzák az adagokat.
Legyünk hát hálásak őseinknek (de Főleg az Istennek), hogy itt telepedtek le a Kárpát medencében, ahol még mindig van jó minőségű víz bőven. Becsüljük hát meg, és ne pazaroljuk ha nem muszáj.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések